Ovaj priručnik potaknut je dugogodišnjim nastojanjem da se pravo na rad i naknade za rad u polju suvremenog plesa u Hrvatskoj ujednače i oblikuju tako da odgovaraju trenutnim potrebama suvremene plesne scene u Hrvatskoj. Izradi istog prethodila je analiza u vidu ankete koja je provedena u suradnji s članstvom strukovnih udruga UPUH i UPPU-PULS koja je pomogla odrediti glavni smjer (srednju vrijednost) spomenutih naknada, ali i najčešćih oblika rada u ovom polju. Specifičnost proizvodnje i distribucije suvremenog plesa obilježeno je nedostatnim prostornim i financijskim resursima te se takvo stanje odražava na dugogodišnje, ali i na tek školovane pripadnike profesionalne suvremenoplesne scene. Povijest opstojanja suvremenog plesa u Hrvatskoj obilježena je individualnim inicijativama koje su vrlo rijetko bile popraćene strateškim okvirom podrške od strane nadležnih institucija. Nedostatak strateškog plana razvoja, amaterske i profesionalne plesne scene, načina diseminacije, obrazovne vertikale te općenito podrške produkcijskih okvira proizvodnje ostavila je veliki trag u prisutnosti plesa kao profesionalne djelatnosti unutar kulture u Hrvatskoj. Činjenica da je suvremeni ples najvažnija izvozna kulturna djelatnost koja konkurira brojnim bolje podržanim programima je zapanjujuća i djelomično potvrđuje činjenicu da ples egzistira van brige kulturne politike Republike Hrvatske. Financiranje je, iako povećano za 2022. god., još uvijek nedostatno te prostori koji ugošćuju ples unutar okvira institucionalne podrške svakako pripadaju raritetima. Gotovo svi radnici unutar polja suvremenog plesa su potplaćeni te se njihov rad ne smatra stručnim na način da njihova ekspertiza ostvaruje određenu visinu naknade kao u ostalim poljima umjetnosti i znanosti. U zadnjih osam godina gotovo se udvostručila proizvodnja radova i istraživanja koja pripadaju mediju plesa, a prakse financiranja javnim sredstvima ne prate novonastalu situaciju nove scene umjetnica koje izlaze s odsjeka plesa pri ADU i s akademija u inozemstvu. Istovremeno, prostorni resursi sveli su se na samo jedan prostor koji je primarno dodijeljen plesu te nikako ne može zadovoljiti sve potrebe suvremene plesne scene u Zagrebu i Hrvatskoj. Iznosi financijskih sredstava za rad pokazuju se nedostatnima, a evaluacijski kriteriji u mnogim slučajevima dosad netransparentnima te su neke dugogodišnje inicijative prestale s radom jer nisu prepoznate kao vrijedne i važne za razvoj ovog polja. U takvoj situaciji želja nam je odrediti preporučene iznose naknade za poslove u polju koreografije, izvedbe i pedagogije te ih predložiti kao preporuku struke nacionalnim i lokalnim financijerima u nadi da će se zaštititi dostojanstvo i predani rad svih članova strukovnih udruga suvremenog plesa u Hrvatskoj.
Priručnik je nastao suradnjom strukovnih udruga plesnih umjetnika UPUH i UPPU Puls, a temelji se na anketi provedenoj za sve članove strukovnih udruga. Cilj ankete je bio prikupiti saznanja o trenutnim potrebama struke, podatke o načinu rada, količini i prirodi posla te stvoriti predodžbu o pravednim naknadama plesnih umjetnika.
Ovaj Priručnik ima za cilj informirati plesne umjetnike o njihovim pravima i obavezama. Naknade navedene u dokumentu služe kao preporuka struke u smislu ostvarivanja poštene naknade za umjetnički rad.
Dokument nije zakonski obvezujući te se udruge UPUH i UPPU Puls odriču bilo kakve odgovornosti koja bi proizlazila iz interpretacije ovog priručnika te ukazuje na to da su prava i obveze ugovornih strana definirani relevantnim zakonskim odredbama.
Svi navedeni važni pojmovi kao i dijelovi teksta koji se tiču autorskih prava te prava i obveza su informirani trenutačnim Zakonom o autorskom pravu i srodnim pravima.
Drugi izvori korišteni za izradu ovog dokumenta uključuju Smjernice za izračun honorara Hrvatskog dizajnerskog društva, Priručnik o autorskim pravima, pravednim naknadama za rad i pravima radnika u području scenaristike, dramaturgije i pisanja izvedbenih dijela te spomenutom ADU-ovom i UPPU Puls-ovom anketom.
Izrazi koji se koriste u ovom tekstu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Ovje možete preuzeti kompletan strukovni cjenik.